Existã o discuţie serioasã la nivel european despre educație și competențe. E bine cã se întâmplã asta! Are legătură mare cu economia, cu societatea în care trãim. Personal, ceea ce m-a fascinat, iar anii petrecuți în Asociația Studenților Europeni (AEGEE) au avut un impact enorm, a fost conceptul de EUROMANAGER. Adică, mai direct spus, ce abilități sunt necesare pentru a conduce structuri europene, în special cele din sectorul privat.
Analizând acest subiect în ultimii 30 de ani, recomand o abordare integrată, vizualizând în permanenţã cele trei paliere ale educației: formală, nonformală și informală. În sistemul educațional clasic, e nevoie de o ofertã mai articulatã, care prezintă noțiunile de bazã: instituții, sisteme politice, istorie, economie, legislație și chiar elemente de cultură.
Sistemul educațional trebuie să realizeze conexiuni permanente între ecosistemul european și țesutul național, atât la nivel de administrație, cât și în sectorul privat și la nivel de societate civilă. Într-o lume din ce în ce mai globalizată, e esențial să avem o viziune deschisă asupra Europei și a lumii, dar fără să ne neglijăm propria identitate națională. Fără rădăcini, fără repere, fără identitate clară, un astfel de om poate fi ușor influențat de curente externe, fără să aibă o bază solidă pe care să se sprijine.