Inspectorul școlar general al Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Dâmbovița, Valentin Stancu, a vorbit despre prezența și dezvoltarea alternativelor educaționale din județ, punctând faptul că acestea oferă oportunități diverse de învățare pentru copii și adulți.
În județul Dâmbovița funcționează o unitate de învățământ care aplică metoda alternativă Waldorf, la Grădinița Nr. 2 din Pucioasa. Aceasta cuprinde o grupă mixtă, iar specificul programului constă în folosirea elementelor din natură și formarea de grupe eterogene din punct de vedere al vârstei și nivelului de dezvoltare, ceea ce contribuie la o abordare integrată a procesului educațional.
Totodată, alternativa educațională Step by Step este implementată în mai multe unități de învățământ preșcolar și primar din județ. Această metodă presupune organizarea activităților pe centre de interes, precum centrul de joc sau centrul de mediu, iar copiii își pot alege activitățile în funcție de propriile interese. Programul zilnic este extins, desfășurându-se pe durata a opt ore, și implică prezența a două cadre didactice care colaborează în derularea activităților.
„Avem alternativă educațională în județul Dâmbovița. Waldorf este o singură unitate cu câte o grupă mixtă, organizată la Grădinița Nr. 2 Pucioasa, dar este foarte important că există”, a declarat Valentin Stancu, inspector școlar general. În ceea ce privește metoda Step by Step, aceasta este aplicată la nivel preșcolar și primar în mai multe unități de învățământ din județ. „Atractivitatea mare a acestei alternative este dată și de durata programului – opt ore zilnic – și de prezența a două cadre didactice care colaborează pe tot parcursul zilei”, a precizat Valentin Stancu.
Inspectorul general a vorbit și despre existența programului „A doua șansă”, destinat persoanelor adulte care nu au finalizat învățământul obligatoriu. În cadrul fostului exercițiu de finanțare POCU, încheiat în 2023, au fost derulate trei proiecte prin care peste 600 de adulți au beneficiat de sprijin educațional. La acest moment, în județul Dâmbovița, programul „A doua șansă” funcționează la nivel gimnazial la Liceul Petrol din Moreni, iar la nivel primar la Școala Gimnazială „Smaranda Gheorghiu” din Târgoviște. Ambele forme de învățământ sunt organizate cu frecvență redusă, pentru a permite integrarea educației în programul celor care doresc să-și continue studiile. „Este o formă de sprijin real pentru adulții care nu au reușit să-și termine studiile la timpul potrivit. Prin proiectele desfășurate, peste 600 de persoane au reușit să finalizeze învățământul obligatoriu” , a transmis inspectorul școlar general.