Un subiect sensibil, neabordat politic real în România, este cel al aderării României la zona euro. Aderarea la zona euro – nu e opțională. E parte din contractul european. România a semnat pentru euro când a intrat în Uniunea Europeană. A fost clar de la început: adoptarea monedei unice e un angajament, nu o opțiune lăsată la mila politicii interne. Nu putem să stăm la masa celor mari, dar să refuzăm meniul. Euro nu e doar o monedă – e un pas de integrare în cercul de putere al UE. Aderarea la zona euro nu e un moft. E o finalizare a drumului început în 2007. Vrei influență? Vrei acces la decizie? Vrei securitate, investiții, dezvoltare? Atunci întră în joc până la capăt. Nu mai e vreme de ezitări. Vreți să jucăm doar la mesele noastre mici? Viața nu face multe cadouri, nu uitați asta.
Modernizarea României, prin aderarea la Uniunea Europeană – dar și prin simplul fapt că vrem să ne dezvoltăm într-o lume globalizată – nu poate ocoli o chestiune fundamentală: resursa umană. Iar asta începe cu educația. Dacă ne uităm la sistemul preuniversitar, găsim și astăzi „liceele economice”. Pe vremea mea, asta însemna o școală de chelneri, coafeze, meserii necesare, dar total decuplate de ideea de educație economică autentică. Acum, poate avem și o clasă de cofetari în plus – dar nu e asta miza. Ca o comparație, în Belgia, una dintre cele mai respectate și căutate specializări la liceu este economie – matematică intensiv. Nu e vorba doar de o combinație între cifre și concepte, ci de formarea unei generații care înțelege economia reală, lumea în care va trăi și va lua decizii. Poate că nu ar fi rău să ne întrebăm serios: cum stăm noi, în România, cu pregătirea economică a tinerilor?
Fără să folosim clișee – „reformă”, „strategie”, „viziune” – se simte tot mai clar că e nevoie de o evoluție profundă în abordarea educației economice în România. Să nu „carotăm” generațiile viitoare. Să nu le lăsăm captive într-un sistem care le ignoră realitatea în care vor trăi. Economia nu e doar despre bani – e despre alegeri, despre responsabilitate, despre libertate. Dacă vrem o societate matură, capabilă să gândească, să acționeze, să construiască, trebuie să începem cu școala.