*Deși salariile angajaților au fost achitate până acum printr-o linie de finanțare asigurată de ROMARM, fabrica nu are contracte ferme și nici comenzi, iar restanțele către furnizorii de piese și componente continuă să se acumuleze
Uzina Automecanica Moreni traversează o perioadă critică, considerată de specialiști drept cea mai dificilă din ultimii 20 de ani. Deși salariile angajaților au fost achitate până acum printr-o linie de finanțare asigurată de ROMARM, fabrica nu are contracte ferme și nici comenzi, iar restanțele către furnizorii de piese și componente continuă să se acumuleze.
Liderul de sindicat Constantin Bucuroiu a făcut un apel către conducerea companiei ELBIT SYSTEMS LAND din Israel, unul dintre cei mai importanți actori din industria de apărare.
Apelul său a primit un răspuns direct: pe 20 august 2025, vicepreședintele companiei, Ziv Milsein, alături de patronul ELMET, Michael Rabouch, au fost prezenți la sediul Federației „Arsenalul Sindicatelor”, unde s-au întâlnit cu Bucuroiu. La discuții au mai participat directorul tehnic și producție, Ioan Manu, și directorul comercial, Alexandru Florescu. Tema principală: posibilitatea unei colaborări pe termen mediu și lung între Automecanica și Elbit, care ar putea aduce investiții, comenzi și noi locuri de muncă.
„Pentru că Automecanica nu are activitate și se confruntă cu dificultăți financiare, am lansat un apel prietenesc către ei. Au venit la Moreni, au analizat capacitățile noastre și au recunoscut că există condiții pentru contracte consistente. Urmează însă partea practică – documente, organizare, semnarea unui parteneriat. Ei sunt rapizi, problema e că noi funcționăm mai greu. Important este că au apreciat nivelul nostru de calitate, dar mentalitatea «lasă că merge și așa» nu mai are loc într-un asemenea context”, a declarat liderul de sindicat Constantin Bucuroiu, președintele ASIAA.
Elbit Systems este o companie de stat a Israelului, cu activitate deja consolidată în România. Are fabrici la Bacău și Turnu Măgurele, unde lucrează peste 700 de angajați în total, ceea ce întărește posibilitatea unui parteneriat și la Moreni.
Totuși, șansele ca această colaborare să se concretizeze nu sunt foarte mari în acest moment. Potrivit lui Constantin Bucuroiu, probabilitatea este de aproximativ 40%. „Armata trebuia să ne dea 50 de mașini pentru mentenanță anul acesta. Până acum am primit doar 11. În loc să avem 35, avem de trei ori mai puține. Din cauza instabilității, încep să plece oameni tineri și bine pregătiți. Zilele trecute, un meseriaș foarte bun, de 41-42 de ani, a renunțat. Mi-a spus: «Am doi copii, nu pot să trăiesc în nesiguranța asta»”, a explicat Constantin Bucuroiu.
În aceste condiții, viitorul Uzinei Automecanica depinde de rapiditatea cu care se vor face pași concreți către un parteneriat solid și de măsurile pe care autoritățile le vor lua pentru a sprijini fabrica într-un moment critic.